• „Hana yori mo naho”: Hirokazu Koreedy polemika z mitem 47 roninów

    poniedziałek, 04 kwietnia 2011 17:03
  • Dwa oblicza cierpienia – kobieta w japońskim społeczeństwie lat 30. w "Siostrach z Gion" Kenjiego Mizoguchiego. Analiza stylu filmowego

    wtorek, 01 marca 2011 20:25
  • "Samuraj-Szpieg" (1965) Masahiro Shinody: Zimna wojna epoki Tokugawa

    wtorek, 15 lutego 2011 17:31
  • O magii słowa „przepraszam” i o tym, co by było, gdyby... Analiza fabuły filmu "Sąsiad spod trzynastki"

    wtorek, 08 lutego 2011 16:01
  • Obecny nieobecny. "Sonatine" Takeshiego Kitano

    piątek, 21 stycznia 2011 14:42
  • Nadchodzące premiery w roku 2011

    sobota, 15 stycznia 2011 18:58
  • Filmowe perły dekady. Najciekawsze filmy japońskie 2001-2010

    wtorek, 04 stycznia 2011 13:20
  • Rodzina w nowym kinie japońskim

    poniedziałek, 11 października 2010 16:45
Home Publicystyka Artykuły Nadchodzące premiery w roku 2011
Nadchodzące premiery w roku 2011
Wpisany przez Katarzyna Buraczyk   

W minionym roku premiery kinowej doczekało się 259 japońskich produkcji. Tylko 11 z nich dotarło na szczyt box office. Tradycyjnie, na największe zainteresowanie mogły liczyć animacje ze studia Ghibli, filmowe wersje chętnie oglądanych seriali oraz kolejne odsłony popularnych franczyz, które zazwyczaj dominują w zestawieniach najbardziej kasowych filmów weekendu. To one, do spółki z hollywoodzkimi blockbusterami: Avatarem i Alicją w Krainie Czarów, podzieliły między sobą lwią część zysków z filmowego tortu. Japońska publiczność nie różni się pod tym względem od widzów z innych krajów. Popularność tego, co znane i lubiane, przekłada się na kolejne ekranizacje, których obfitości można spodziewać się także w nowym roku. Na szczęście nie zabraknie propozycji od cenionych reżyserów, a miłośnicy kina gatunkowego również znajdą coś dla siebie.

Po czteroletniej przerwie powraca Shinji Aoyama (Eureka, Sad Vacation) z Tokyo Kouen na podstawie powieści Shojiego Yukiyi. Opowieść o fotografie (Haruma Miura), który podejmuje się robić z ukrycia zdjęcia żonie swojego klienta, czeka na wyznaczenie daty premiery. Nad nowym filmem pracuje inny stały bywalec festiwali Hirokazu Koreeda (Nobody Knows, Air Doll). Kiseki (Miracle) to historia dwóch chłopców (dziecięcy komediowy duet Maeda), którzy po rozwodzie rodziców zamieszkują w różnych miastach. Pomimo rozłąki rodzeństwo snuje plany rodzinnego pojednania, w czym pomóc ma pewna kolejowa legenda. Kiseki, w którym wystąpią również Kirin Kiki i Jo Odagiri, spodziewany jest w kinach na przełomie wiosny i lata. Możliwe, że wcześniej pojawi się w Cannes. Sporo później, jesienią na ekrany trafi nowy film Takeshiego Kitano, kontynuacja jego brutalnej opowieści o yakuzie, Outrage 2. Umiarkowany sukces części pierwszej skłonił reżysera do nakręcenia sequela, w którym ma pojawić się kilka znanych nazwisk. Szczegóły tradycyjnie trzymane są w tajemnicy.

Fani Siona Sono mają powody do zadowolenia. 29 stycznia do kin trafi Cold Fish, który doczekał się wielu pozytywnych recenzji na ostatnim festiwalu w Wenecji. To zainspirowana prawdziwą zbrodnią opowieść o borykającym się z problemami rodzinnymi sprzedawcy rybek, który zaprzyjaźnia się z kolegą po fachu. Mężczyzna okazuje się być seryjnym mordercą. Sono pracuje także na kolejnym obrazem. Jest nim Guilty of Romance, ponura historia ze zbrodnią w tle, która ma zawierać śmiałe sceny erotyczne oraz dużą dawkę przemocy. Znany z podobnych kontrowersji Takashi Miike tym razem nakręci film dla dzieci. Nintama Rantaro to projekt oparty na mandze i anime o dziecięcych adeptach szkoły ninjutsu w erze Sengoku. Drugi oczekiwany film Miike to trójwymiarowy remake arcydzieła kina samurajskiego, Seppuku Masakiego Kobayashiego, kolejna po Thriteen Assassins produkcja sięgająca do kanonu gatunku jidaigeki.

Dla fanów kina spod znaku katany może to być kolejny obiecujący rok. Choć z drżeniem serc będą obserwować postęp prac nad Seppuku, czeka na nich kilka innych propozycji. Wśród nich prawdziwy klasyk, Genji Monogatari, oparty na pochodzącym z XI wieku utworze uważanym za jedno z największych osiągnięć japońskiej literatury. Współczesną wersję przygotowuje Yasuo Tsuruhashi (Love Never to End), zaś w głównej roli wystąpi Toma Ikuta. Scen batalistycznych nie zabraknie w Nobo no shiro, ekranizacji powieści Ryo Wady opowiadającej o oblężeniu zamku Oshi przez wojska Hideyoshiego Toyotomiego w 1590 roku. Podczas heroicznej obrony oddziały Narity Nagachiki zmierzyły się z 40-krotnie większą armią Toyotomiego. W obsadzie znaleźli się Koichi Sato, Hiroki Naramiya oraz Mansai Nomura. Do literatury sięgnął też Tetsuo Shinohara (Karaoke Terror), opierając się na sprawdzonej twórczości Shuhei’a Fujisawy (Samurai Zmierzch). Ogawa no Hotori to debiut Rinko Kikuchi w gatunku jidaigeki. Aktorka zagra młodszą siostrę pewnego samuraja, który otrzymuje rozkaz zgładzenia jej męża. Film trafi do kin latem. Wielką niewiadomą jest trzeci obraz komika Hitoshiego Matsumoto (Dai Nipponjin), Saya Zamurai. Produkcja opowie o losach samuraja Nomiego Kanjuro (Takaaki Nomi) i jego kilkuletniej córki, Tae. Matsumoto, który niedawno został ojcem, po raz pierwszy nie pojawi się na ekranie. Ma za to ambicję pojechać do Cannes.

Tradycyjnie nie zabraknie ekranizacji popularnych mang. Już na początku roku widzów czekają dwie duże premiery. 29 stycznia do kin trafi pierwsza część dyptyku GANTZ Shinsuke Sato (The Princess Blade), opartego na komiksie Hiroyi Oku. Kenichi Matsuyama i Kazunari Ninomiya wystąpią w roli dwójki młodzieńców przywróconych do życia jako uczestnicy brutalnej gry, której głównym celem jest zabijanie przebywających na Ziemi kosmitów. Dwa tygodnie później, 11 lutego, na ekranach pojawi się filmowa adaptacja Ashita no Joe Fumihiko Soriego (Vexille, Ichi), oparta na mandze Tetsuyi Chiby i Asao Takamoriego. Tomohisa Yamashita zagra nastoletniego Joe, który za kratami poznaje tajniki boksu i zaczyna marzyć o karierze zawodowca. W jego największego rywala wcieli się Yosuke Iseya. Obiecująco zapowiada się filmowa wersja mangi Smuggler Shohei’a Manabe, za powstaniem której stoi Katsuhito Ishii (The Taste of Tea, Funky Forest: The First Contact). Satoshi Tsumabuki zagra Ryosuke, który marzy o karierze aktora, ale kończy jako szmugler, by spłacić swoje długi. W obsadzie znalazło się kilka interesujących nazwisk: Masatoshi Nagase, Hikari Mitsushima i Masanobu Ando w swoim pierwszym japońskim filmie od 2007 roku. Inny uznany reżyser, SABU, podjął się roli reżysera ekranizacji mangi Usagi Drop Yumi Unity. Kenichi Matsuyama wcieli się w Daikichiego, który wracając do domu na pogrzeb dziadka, spotyka w ogrodzie małą dziewczynkę. Rin okazuje się być nieślubną córką zmarłego. Zawstydzona rodzina nie chce nawet słyszeć o adopcji, więc Daikichi, który jest kawalerem, bierze na siebie obowiązek wychowania dziecka. Na oryginalną historię nie mogą też narzekać producenci Nana to Kaoru na podstawie mangi o tematyce bondage autorstwa Ryuty Amazume. Reżyseruje Atsushi Shimizu (Ten Nights of Dreams). Opowieść o parze studentów, którzy odkrywają swoją skłonność do sadomasochistycznych uciech, znajdzie się na ekranach 12 marca.

Nie tylko komiksy stanowią dobry materiał na film. W 2011 roku możemy spodziewać się ekranizacji kilku bestsellerów. 22 stycznia na ekranach znajdzie się aktorska wersja powieści A Liar and a Broken Girl Hitomy Irumy w reżyserii Natsuki Sety. Opowie o parze przyjaciół z dzieciństwa, którzy stali się niegdyś ofiarami porwania. Traumatyczne doznania wciąż odbijają się na ich życiu. Gdy w miasteczku znika pewne rodzeństwo, chłopak odszukuje przyjaciółkę, by odkryć, że to ona stoi za zniknięciem dzieci. Tydzień później, 29 stycznia, w kinach pojawi się ekranizacja Byakuyako (Into The White Night) Keigo Higashino. Powieść została już zaadaptowana na serial (2006) oraz koreański film fabularny (2009). W japońskiej wersji, wyreżyserowanej przez Yoshihiro Fukagawę, wystąpią Kengo Kora (Bandage) i Maki Horihita (Ohoku). Zagrają parę, Ryoujiego i Yukiho, którą łączy nie tylko miłość, ale i seria zbrodni zapoczątkowana przez zamordowanie ojca chłopaka. 5 lutego do kin trafi ekranizacja Gene Waltz patologa i autora popularnych thrillerów medycznych Takeru Kaido (Glorious Team Batista). Film porusza problem surogatek, których zatrudnianie jest w Japonii przedmiotem wielu kontrowersji. Miho Kanno (Lalki) wcieli się w rolę lekarki, która jest gotowa łamać zasady, by pomóc bezpłodnym matkom doczekać się potomstwa. Reżyserem jest twórca Nany, Kentaro Otani. Ponieważ w tym roku minie 70. rocznica ataku na Pearl Harbor, można było się spodziewać filmu o tematyce wojennej. 11 lutego do kin trafi Taiheiyo no kiseki (Oba, The Last Samurai) Hideyukiego Hirayamy (Samurai Resurrection) na podstawie powieści Dona Jonesa. To historia japońskiego oficera, który kontynuował walkę na Sajpanie pomimo zdobycia wyspy przez wojska amerykańskie i złożył broń dopiero trzy miesiące po kapitulacji Kraju Kwitnącej Wiśni. Drugi kwartał tego roku przyniesie debiut Hideakiego Sato, pełniącego funkcję asystenta reżysera przy takich hitach jak Shall we dansu?, Aoi Haru czy Linda Linda Linda. Korede Iinoda!! Eiga Akatsuka Fujio to oparta na powieści Toshikiego Takei biografia mangaki Fujio Akatsuki. W artystę wcieli się Tadanobu Asano. Gwiazd nie zabraknie w ekranizacji Mahoro Ekimae Tada Benrikan Shiona Miury w reżyserii Tatsushiego Omoriego (The Whispering of the Gods). Eita oraz Ryuhei Matsuda zagrają przyjaciół, którzy prowadzą firmę podejmującą się zleceń wszelkiego rodzaju. Premiera 23 kwietnia. W maju do kin wchodzi My Back Pages Nobuhiro Yamashity (Linda, Linda, Linda) na podstawie biografii krytyka filmowego Saburo Kawamoto. W tej osadzonej w latach 60. historii Kenichi Matsuyama i Satoshi Tsumabuki zagrają odpowiednio: lewicującego studenta i dziennikarza. Latem japońskich widzów czeka gratka w postaci ekranizacji powieści Princess Toyotomi Manabu Makime w reżyserii Masayukiego Suzuki (Hero: The Movie). Nazywana czasem japońskim odpowiednikiem Kodu da Vinci, książka opowiada dzieje liczącej ponad czterysta lat konspiracji, mającej na celu ochronę pozostałych przy życiu potomków rodu Toyotomi, który został zniszczony przez szoguna Ieyasu Tokugawę podczas jego marszu po władzę absolutną. W jednej z głównych ról – Haruka Ayase (Ichi). Aoi Miyazaki i Sho Sakurai (Yatterman) wystąpią jako małżeństwo w Kamisama no Karute (God’s Medical Records) Yoshihiro Fukagawy (Byakuyako) na podstawie powieści Sosuke Natsukawy. Sakurai wcieli się w rolę lekarza, którzy prowadząc leczenie śmiertelnie chorej kobiety, osiąga dojrzałość w życiu zawodowym i osobistym.

Pomimo istnego festiwalu ekranizacji wciąż powstają oryginalne scenariusze. Reżyser Uchoten Hoteru Koki Mitani dziesięć lat planował nakręcenie Once in a Blue Moon, wybuchowej mieszanki komedii, dramatu sądowego i opowieści o duchach. Eri Fukatsu (Akunin) wcieli się w rolę trzeciorzędnej prawniczki bez perspektyw, która broni oskarżonego o morderstwo przedsiębiorcy. Jej klient twierdzi, że pechowej nocy nie mógł się wydostać z hotelowego pokoju. Jedynym świadkiem zdarzenia jest 421-letni duch, którego pani adwokat musi skłonić do złożenia zeznań. Już 15 stycznia do kin wejdzie komediowa kompilacja Sabi Otoko Sabi Onna, która zwiastuje powrót Gena Sekiguchiego, reżysera Survive Style 5+. Cztery segmenty łączy wspólny temat – historie niezwykłych mężczyzn i kobiet w niezwykłych sytuacjach. Swoją pasję w filmową formę ubierze Yoshimitsu Morita (Abacus and Sword). Ten miłośnik pociągów nakręcił Bokutachi Kyuko: A-Ressha de Ikou, opowieść o dwójce pasjonatów kolei. W ich rolach obsadził Eitę i Kenichiego Matsuyamę w jego czwartym projekcie w tym roku. „Bohaterami” produkcji będą też pociągi, których na ekranie ma pojawić się około 80.

Choć zainteresowanie klasycznymi horrorami maleje, fani gatunku wciąż mogą liczyć na Takashiego Shimizu (Ju-on), który po sukcesie The Shock Labirinth 3D postanowił nakręcić kolejny film w tym formacie. Inspirowany przez Alicję w Krainie Czarów Rabbit Horror 3D opowie historię dziewczyny (w tej roli Hikari Mitsushima z Love Exposure), której brat po otrzymaniu pluszowego królika przenosi się do alternatywnej rzeczywistości. Bohaterka, by ocalić chłopca, musi odkryć sekret zwierzęcia. Noboru Iguchi (The Machine Girl) wyreżyseruje kolejną odsłonę serii Tomie: Tomie Unlimited. Będzie to już ósmy film o tajemniczej dziewczynie, która potrafi rozkochać w sobie każdego mężczyznę. Trup ściele się gęsto, a Tomie, mimo że już kilkakrotnie zabita, nieustannie powraca na drogę zbrodni. Iguchi, realizujący filmy dla Sushi Typhoon, nakręci także Denjin Zaborgar (Karate Robo Zaborgar), filmową adaptację serialu tokusatsu z lat 70. o robocie, który potrafi przekształcać się w motocykl. Pod tym samym szyldem fani szalonych produkcji mogą spodziewać się Helldriver od Yoshihoro Nishimury (Tokyo Gore Police), w którym piękna licealistka morduje hordy zombie, oraz Yakuza Weapon od Taka Sakaguchiego (aktora znanego z Versus).

Trudno nie wspomnieć o szykujących się premierach anime. Latem do kin wejść ma nowa produkcja studia Ghibli Kokuriko Zaka-Kara w reżyserii Goro Miyazakiego (Opowieści z Ziemiomorza). Jest to osadzona w latach 60. opowieść o codziennym życiu młodej dziewczyny, której rodzice prowadzą pensjonat w Yokohamie. W tym samym czasie rozgrywa się akcja Showa Monogatari. Tadahiro Murakami wyreżyseruje historię rodziny Yamazaki mieszkającej w Tokio w roku olimpijskim 1964. Anime pojawi się na ekranach kin 29 stycznia. W maju widzowie będę mieli okazję obejrzeć dwie duże premiery. Wśród nich najnowszy film Makoto Shinkai’a (5 Centimeters per Second) Hoshi o Ou Kodomo (Children Who Chase Lost Voices from Deep Below). To opowieść o Asunie, która całymi dniami słucha starego radia, podarowanego jej przez ojca na pamiątkę. Pewnego dnia dziewczyna wyrusza w podróż, w trakcie której poznaje piękno świata i uczy godzić się ze stratą. 28 maja na ekrany wejdzie pierwsza część trylogii Budda w reżyserii Kozo Morishity na podstawie mangi Osamu Tezuki. Zaś pod koniec roku do kin trafi pierwsza japońska animacja komputerowa 3D Friends: Mononoke Shima no Naki Takashiego Yamazakiego (Space Battleship Yamato) o przyjaźni pomiędzy demonem, ogrem i małym chłopcem.

To tylko wybrane tytuły z multum propozycji, które przygotowali twórcy z Kraju Kwitnącej Wiśni na rok 2011. Czekamy z niecierpliwością na udane powroty i obiecujące debiuty. Na porywające kreacje i niezapomniane historie. I tradycyjnie zapraszamy na jFILM po najnowsze wieści z Japonii.

 

Autor: Katarzyna Buraczyk

 

Aby dodawać komentarze konieczna jest rejestracja w serwisie.