|
Rodzina w nowym kinie japońskim |
Wpisany przez Arkadiusz Szpak |
Strona 1 z 9
Pojawiające się w tytule określenie „nowe kino japońskie” dotyczy przede wszystkim kina realizowanego od roku 20002. Podstawowym punktem odniesienia dla przedstawionych w nim wizerunków będą te, które pojawiały się w japońskim filmie we wcześniejszych okresach. Rodzina, będąc zjawiskiem społecznym, jest także zjawiskiem historycznym: podlega zmianom w czasie, podobnie jak podlega im zewnętrzny świat i społeczeństwo, do którego przynależy. Jest to jeden z dwóch powodów, dla których, zwłaszcza w początkowych partiach pracy, sporo miejsca poświęcę również japońskim filmom okresu klasycznego oraz nowofalowego. Powód drugi, bezpośrednio zresztą związany z pierwszym, wynika przede wszystkim z faktu, iż interesujące mnie tu filmy są w dużym stopniu kontynuacją, często w nieunikniony sposób polemiczną, pewnych wciąż żywych, charakterystycznych gatunków i form ustanowionych przez japońskich twórców w latach 1930 – 1970. To z kolei wiąże się z koniecznością wprowadzenia już we wstępie cezury, którą będę się posługiwał. W książce „Kino Dalekiego Wschodu” Piotr Kletowski wyodrębnia następujące etapy w rozwoju kina japońskiego (podkreślając jednak, że podział ów „nie jest jedynym jakiego można dokonać”3): W myśl przyjętej przeze mnie powyższej cezury najnowsze kino japońskie dzielę na dwa nurty: pierwszy - będący kontynuacją poetyki wypracowanej przez twórców klasycznych, i drugi - będący kontynuacją nurtu nowofalowego. Ten podział jest z konieczności nieco umowny, jednak wydaje mi się usprawiedliwiony, a w dużej mierze również konieczny dla zapanowania nad – często bardzo zróżnicowaną – mnogością (filmowego) materiału, który tematu dotyczy. |